تبلیغات
دانستیهای کامپیوتر و اینترنت - آیا وب واقعا نسخه دوم وب دوم داره؟ و كجا می توان آن را پیدا كرد؟
آیا وب ۲.۰ واقعا نسخه دوم وب است؟ و كجا می توان آن را پیدا كرد؟

در واقع وب ۲.۰ چیزی بیشتر از یك اسم نیست. اسمی كه تیم اوریلی روی نسل جدیدی از دات كام های شبیه هم گذاشت. چیزی كه این سایتها را شبیه هم می كرد نه یك تكنولوژی خاص یا یك استاندارد جدید، كه شباهت هایی در استفاده از همان ابزارها و استانداردهای قدیمی بود. سایتهای وب دویی نگاهشان را به ابزار وب عوض كرده بودند.

دیگر وب فقط یك ابزار ساده اطلاع رسانی (نسل صفرم وب) یا یك سایت اندكی پویا تر مانند یك فروشگاه الكترونیكی (نسل اول وب) نبود. حالا وب داشت تبدیل می شد به یك میعادگاه عمومی كه در آن كاربران مشاركت موثر و اساسی داشتند. به نظر شما سایت ویكی پدیا بدون مطالبی كه كاربرانش در آن می گذارند چه چیز جالبی دارد؟ یا اوركات را خالی از كاربران و روابط بین آنها تصور كنید! همینطور سایت هایی مثل بلاگر یا پرشین بلاگ اگر كسی در آنها چیزی ننویسد حرفی برای گفتن ندارند. قبل ها اینطور نبود. همین فرق مهم وب ۱ و ۲ است.





وگرنه استانداردها همان هایی بودند كه بودند: HTML و XML سالها پیش استاندارد شده بودند. جاوااسكریپت هم عمری دراز دارد. از معرفی وب سرویس ها و استانداردهای مرتبط با آنها مثل SOAP هم زمان زیادی گذشته. حتی RSS هم چیز جدیدی نیست. معرفی آژاكس تقریبا هم زمان شد با رواج وب ۲.۰ ولی حتی آن هم استاندارد جدیدی نیست و از همان اجزا و استانداردهای قبلی برای نوع جدیدی از طراحی سایت استفاده می كند.
سایتهای وب دویی چنین شباهت هایی دارند:
• تولید محتوا در آنها توزیع شده است. كاربران در رشد سایت نقش مهمی دارند و در واقع هر كدام مالك یك تكه از آن هستند.

• معماری سرویس گرا و مدل توزیع نرم افزار SaaS و میزبانی سرویس ها: در این مدل بجای آنكه كاربر بابت خرید نرم افزار پول بدهد، پول را بابت استفاده از آن می دهد. سرویس هایی كه هر فروشنده ارائه می دهد به خوبی تعریف شده اند و سرویس های دیگری از تركیب سرویس های قبلی ایجاد می شوند.


• تبدیل وب سایتها از مجموعه ای از اطلاعات به منابع محتوا و عملیات. تبدیل وب از یك سیلوی اطلاعات به یك سكوی محاسبات.

• مدلهای تجاری بسیار ساده و سبك كه عملیات سر راستی را به خوبی انجام می دهند و به خوبی قابلیت تركیب شدن با همتاهایشان را دارند.


• رویكرد گسترده به استاندارد سازی و بازكردن معماری و واسطهای سرویس ها، با بهره گرفتن از توان استانداردسازی XML (مثلا استفاده از RSS در سایتهای خبری)

• افزایش سهم مرورگر و سرویس گیرنده در عملیات: سرویس گیرنده غنی، واسط های كاربری پیشرفته تر، استفاده از تكنولوژیهایی چون آژاكس و Flash و Silverlight


• شباهت های گرافیكی: ظاهر سایت های وب دویی هم از قواعد نانوشته ای طبعیت می كند. گرافیست ها بهترین تجربه هایشان را (Best Practices) یكجا جمع كرده اند تا سایتهای به درد بخور تری طراحی كنند. از صفحات پیچیده و شلوغ خبری نیست. كاربر با یك نگاه پیام اصلی صفحه را می یابد. اجزای صفحه به اندازه ای درشت و واضح و رنگها چنان آرامش بخش اند كه هیچ نوع اضطرابی در كاربر بر نیانگیزد. فضاها تخت و یك تكه اند. منوها ساده اند. دكمه های عملیاتی و اصلی با رنگهایی تند مشخص می شوند و در كل همه چیز برای تجربه ای مطبوع و بی دردسر برای كاربر آماده می شود.

• سرویس های مجانی: بسیاری از سرویس ها مجانی اند، و یا لااقل در اولین قدم از كاربر پول طلب نمی كنند.